maandag 20 september 2010

Van Swelmen: Open brief aan directeur VOB!

Geachte heer de Vries,
Het is kommer en kwel in de bibliotheekwereld. Tenminste, als ik de onderzoeken mag geloven. Alle bestuurlijke lagen maken zich op voor forse bezuinigingen. En daar staat u dan, als kersverse directeur van een toch al klein geworden branchevereniging. Gaan ze ook nog eens snijden in uw nieuwe branche. Het is niet eerlijk.

Ik zou niet de erudiete directeur van de Bibliotheek in Oppendam zijn als ik u nu niet de helpende hand zou bieden. En om eerlijk te zijn, ik denk dat ik voor ons beiden een win-win-situatie heb.

Speciaal voor u, als kersverse VOB-directeur, heb ik hét recept tegen de bezuinigingen: De Nationale Bibliotheekloterij.

De wat, hoor ik u denken? Nou, De Nationale Bibliotheekloterij. Het idee is simpel. Er zijn ruim vier miljoen bibliotheekpassen in Nederland. De helft daarvan – 2 miljoen – is betalend lid. Van deze leden gaan we er elke maand een flink aantal in het zonnetje zetten met de Nationale Bibliotheekloterij. Met geldprijzen variërend van € 10,- tot de € 2.000.0000,-. Jawel, elke maand geven we een flinke mep gled weg.

Deelname aan de loterij is verplicht voor alle leden en geschiedt middels de administratie van de bibliotheken. Zij schrijven maandelijks een bedrag van vijf euro af van elk betalend bibliotheeklid. Uiteraard per automatische incasso. De opbrengst gaat natuurlijk naar het noodlijdende bibliotheekwerk. Doen onze klanten echt graag aan mee. Zeker als er wat te winnen valt.

Ik reken u even voor: 2 miljoen leden die elke maand vijf euro storten: dat is 10 miljoen euro per maand. 40% keren we uit als prijzengeld. Dit betekent dat we maandelijks 6 miljoen over houden. Daar moet nog één keer 25% kansspelbelasting af om de prijzen belastingvrij te laten zijn. Per maand dus netto 5 miljoen over.

Dat is een kleine 60 miljoen per jaar. In het totale bibliotheekwerk gaat een kleine 500 miljoen euro per jaar om. Laten we er eens vanuit gaan dat de bezuinigen in de sector inderdaad een kleine 10% gemiddeld zal zijn. Dus 50 miljoen per jaar. Dat gaan we samen prima redden. Met die 60 miljoen helpen we alle bibliotheken uit de brand.

Sterker nog: we houden we nog 10 miljoen per jaar over. Ik stel voor dat we dat stoppen in het De Vries & Van Swelmen Fund. Een fonds ter ondersteuning van armlastige erudiete directeuren in de bibliotheekbranche.

Ik zeg u: dit is een win-win-voorstel. Doet u mee?

Met vriendelijke groet,
Dhr. Van Swelmen
Directeur Bibliotheek Oppendam
Directeur Nationale Bibliotheek Loterij i.o.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Nice!

Ik zeg: alles op rood! We kunnen het wel, commercieel denken :-)

Mark Deckers zei

@edwin: tja, zat overal maar een Van Swelmen aan het roer. Maar ja, niet elke directeur heeft zulke goede connecties in de gokwereld.

Brammetjebram zei

geweldig idee, doe mij maar een straatje met kans op de jackpot

Mark Deckers zei

@brammetjebram: personeelsnummers doen natuurlijk gewoon mee. Secudaire arbeisvoorwaarde.